Precisie OSL loads zelf maken

PD5DJ
Site Admin
Roepletters: PD5DJ
Contacteer:

Precisie OSL loads zelf maken

Bericht door PD5DJ » za jun 30, 2018 1:24 pm

Om de Analyzer echt goed te kunnen (OSL) calibreren hebben we nauwkeurige loads nodig.
Ook belangrijk is dat de loads over het gehele spectrum ook goed functioneren, geen reflecties vertonen of andere eigenschappen dan een goede load zijn.

Dit is vrij eenvoudig zelf te maken.

Wat je nodig hebt zijn de volgende materialen:
1. SMA connector (voor semirigid)
2. 2x weerstanden SMD 0805 1% of nog mooier 0.1%
5ohm(2x10ohm)
50ohm(2x100ohm)
500ohm(2x1000ohm,1k)
Short(stukje draad)
3. Stukje draad
1.jpg

Als eerste gaan we de gelijke weerstanden parallel aan elkaar solderen, gebruik hiervoor een pincet en een kleine soldeerd tip.
2.jpg

Vervolgens, prikken we de SMA middenpin ergens in vast, (in mijn geval een siliconen mat)
3.jpg

Nu solderen we de parallel gesoldeerde weerstanden RECHT op de middenpen van de SMA connector.
4.jpg

Daarna drukken we de middenpin in de SMA connector zelf.
5.jpg

Neem nu het stukje draad, en steek dat dwars door de gaatjes van de SMA connector, de draad komt precies boven de parallel gesoldeerde weerstanden uit.
6a.jpg
6b.jpg

Nu solderen we voorzichtig de SMA connector dicht, kijk tijdens het dicht solderen dat de weerstanden verbinding maken met het stukje draad.
7.jpg

Knip nu de stukjes draad af, en vijl het geheel helemaal vlak af tot aan het doorgestoken draadje.
8.jpg

Doe ditzelfde voor alle loads, en markeer ze met een kleurtje of in mijn geval heb ik de loads in gegraveerd.
9.jpg
73's Björn de PD5DJ - QTH Avenhorn - JO22LO

Plaats reactie