Modificatie tbv laden powerbank accu

Plaats reactie
PD5DJ
Site Admin
Roepletters: PD5DJ
Contacteer:

Modificatie tbv laden powerbank accu

Bericht door PD5DJ » di jun 19, 2018 8:52 am

In de behuizing heb ik rekening gehouden met het plaatsen van een powerbank accu.
Deze accu’s zijn overal verkrijgbaar rond de 10euro (Action), let bij het aanschaffen van een powerbank op, dat de accu zo plat mogelijk is.
Er zijn powerbanken waarbij geen platte cellen gebruikt worden, maar ronde cellen.
Deze nemen nogal veel ruimte in, en een platte accu is makkelijker te bevestigen met een stuk dubbelzijdig tape.
Bij veel projecten waarbij een powerbank gebruikt werd, zag ik dat de USB laad connector van de powerbank naar buiten gebracht werd.
Persoonlijk vond ik dit een beetje overbodig, omdat we al 2(3) usb connectoren van het STM bordje naar buiten gebracht hebben, vond ik een 4e nou niet echt geweldig.
Het zou mooi zijn als ik de USB connector kon gebruiken die ook gebruik wordt voor het programmeren (ST-LINK) van het bord, en voor de PC verbinding (Antscope).
Het gaat hierbij om USB Connector CN14.

Om dat te kunnen doen moest ik een kleine aanpassing maken op het bord.
De 5V van de USB Connector CN14 (5V_USB_ST_LINK) wordt via IC U8 geleid naar een 8 polige header JP1 met de benaming 5V_ST_LINK.
cn14.png

Via deze header is het mogelijk te kiezen waar de 5V voedingsbron vandaan moet komen.
Standaard staat deze op 5V_ST_LINK Pin 3 en 4, komende van U8
jp1.png
jp1.png (16.34 KiB) 354 keer bekeken
jp1.png
jp1.png (16.34 KiB) 354 keer bekeken

Hieronder is te zien waar de spanning van CN14 binnenkomt (5V_USB_ST_LINK), en via het IC U8 verder loopt naar JP1 als 5V_ST_LINK.
u8.png

Aangezien dit IC maximaal maar 1.2A kan verwerken is het niet mogelijk om via dit IC de laad ingang van de powerbank aan te sluiten op header JP1 pin 3 (5V_ST_LINK).
De powerbank zal tijdens een stevige lading meer als 1.2A trekken.
Nu is er rekening mee gehouden om het IC te bypassen, men kan dit doen door jumper SB9 te doorsolderen. Een soldeer blobje is voldoende.
foto_jumpers.jpg

Nu we dit gedaan hebben kunnen we de 5V laad ingang van de powerbank aansluiten op pin 3 van JP1. Zodra nu de USB wordt aangesloten op en externe adapter wordt de powerbank geladen.
De PC functie is nu ook nog beschikbaar, bij het aansluiten op de PC kan men ook nog programmeren en/of gebruik maken van externe software zoals Antscope.
Het voeden van het STM board behoeft ook de nodige aandacht.
Daar waar we de jumper van JP1 weggehaald hebben( Pin 3 en 4) kunnen we niet zomaar alleen de uitgang van de powerbank aansluiten op pin 2,4,6 of 8.
Door het ontbreken van jumper wordt U12 niet meer gevoed.
Als er geen spanning op de uitgang van dit IC staat, komt het bord in een soort van “RESET” loop te staan, het scherm zal dan wit blijven en niet doorstarten.
Om dit te verhelpen, plaatsen we de jumper terug op JP1 maar dan pin 1 en 2.
Op deze manier wordt de 5V voedingsspanning via E5V(5V ext) terug geleid naar U12, en het bord zal weer starten. Waarom E5V(5V ext)?
Als men de jumper op pin 5 en 6 of 7 en 8 aangesloten wordt, werkt dit ook. Maar als men dan de PC aansluit op USB connector CN12 en/of CN13 dan wordt het STM bord ook gevoed.
Dus dubbel gevoed. En dat is niet de bedoeling.
u12.png
Een totaal plaatje hoe de powerbank aangesloten dient te worden.
powerbank.png
header_foto.png
73's Björn de PD5DJ - QTH Avenhorn - JO22LO

PD0FSH
Roepletters: PD0FSH
Contacteer:

Re: Modificatie tbv laden powerbank accu

Bericht door PD0FSH » di jun 19, 2018 8:26 pm

Bjorn Duidelijke uitleg. gaat onder jouw begeleiding allemaal goedkomen. denk ook dat een beschrijving van wat het ding allemaal kan niet alleen voor mij maar ook voor de aspirant bouwers wel handig kan zijn.
Wordt vervolgd.....
Fred

PD5DJ
Site Admin
Roepletters: PD5DJ
Contacteer:

Bericht door PD5DJ » di jun 19, 2018 8:37 pm

PD0FSH schreef:
di jun 19, 2018 8:26 pm
Bjorn Duidelijke uitleg. gaat onder jouw begeleiding allemaal goedkomen. denk ook dat een beschrijving van wat het ding allemaal kan niet alleen voor mij maar ook voor de aspirant bouwers wel handig kan zijn.
Wordt vervolgd.....
Fred
gaat goed komen, ik start daar wel een nieuw topic voor.
73's Björn de PD5DJ - QTH Avenhorn - JO22LO

PA4MRS
Roepletters: PA4MRS

Bericht door PA4MRS » di jun 19, 2018 11:18 pm

Prima uitleg en inderdaad zoals Fred al meldt denk ik dat we binnen afzienbare tijd dit allemaal werkend hebben. Ben zeer benieuwd!

Plaats reactie